Bjarne Lynderup - vægttab og velvære

Gastric Sleeve – den fjerde uge

Helt som de to foregående uger havde jeg det også bedre og bedre mod slutningen af den tredje uge, men modsat de to foregående uger, så dykkede jeg ikke lidt ned de første dage af uge 4. Ændringen fra uge 3 med delvist normal mad til uge 4 med helt almindelig mad var trods alt ikke så stor.

Hvad med nedturen?

Tja der kom ikke rigtig nogle nye typer af nedture i den fjerde uge. Ikke andre end dem jeg kendte fra de første 3 uger:

  • Spis langsomt eller min krop giver mig bank
  • Drik små slurke eller min krop giver mig bank
  • Spis fiberrigt eller min krop giver mig bank

Det kan sådan set summes op i to ting:

  • Jeg skal koncentrere mig om maden
  • Jeg kan koncentrere mig om at spise maden

Sådan lærer jeg mens jeg lærer. Det skal nok gå alt sammen

Kroppen

Sårene heler fint og alt er godt. Ellers har jeg haft en god uge hvad angår følelsen i kroppen. Jeg kan stadig ikke ligge for længe på siden ad gangen, men det kommer nok også.

Selvom jeg havde en god følelse i kroppen, så har jeg også lyttet meget til den, så i denne uge har jeg faktisk ikke gået ret meget. Det skal jo nok blive bedre, men lige nu er fokus ikke på at presse mig i topform som en anden stjerneatlet, men derimod hele tiden at mærke efter og undgå overbelastning.

Jeg skal stadig vænne mig til, at jeg ikke bliver sulten som jeg gjorde tidligere. Et par gange opdagede jeg at der var gået 5 timer mellem måltiderne og jeg var overhovedet ikke sulten. Derimod kan jeg opleve at kroppen signalerer til mig, at jeg skal spise. Den sender små bobler (minibøvser), mine-mavekramper og kvalme afsted, hvis jeg glemmer mad eller drikke. Det er jo meget godt men heller ikke så smart, at jeg ikke styrer tingene så jeg undgår det.

Maden

Jeg har nu en madplan der er håndterbar og til at forstå.

Det har været en fornøjelse at være tilbage på almindeligt fast føde. Jeg prøver at spise varieret til aftensmåltiderne, hvorimod morgenmad, frokost og mellemmåltiderne nok ligner hinanden lidt hen over en uges tid.

Morgenmaden varieres oftest mellem rugbrød med ost/pålæg eller A38 med Havrefras. Begge dele giver gode proteiner og fibre.

I løbet af formiddagen bliver det til en kop kaffe tilsat proteinpulver, for ellers har jeg svært ved at nå proteiner nok. Mellemmåltidet består næsten konsekvent af 1 stk. Wasa Fiberbalance knækbrød med ost/pålæg

Frokosten er oftest rugbrød med varieret pålæg. Gerne tun, makrel eller laks, hvis fisk ikke er på programmet om aftenen. Grøntsagerne er jeg derimod ikke nået til endnu. Ikke fordi jeg ikke kan spise grøntsager eller ikke kan lide dem, men alene fordi jeg ikke kan spise så meget til måltidet. 1½-2 dl kan min mave håndtere. Jo mere der skal bearbejdes jo mindre er der plads til.

Eftermiddagen indrammes af frugt og nok en omgang Wasa Fiberbalance knækbrød med ost/pålæg. Går jeg motionstur supplerer jeg med enten en proteindrik eller en proteinbar, når jeg kommer hjem fra turen.

Aftensmaden er til gengæld noget mere varieret. Jeg har været forbi kødboller i krydret tomat, bagt laks, svinemørbrad, frikadeller og suppe. Skønt at kunne spise det samme som andre bare i mindre mængder.

Aftenen byder også på lidt forfriskning. Jeg nyder at få et glas Cocio først på aftenen inden jeg har to favoritter inden sengetid. Det er enten A38 med Havrefras eller Lidls High Protein Yoghurt med smag. Begge dele giver en rolig nat, hvor kroppen kan arbejde videre.

For illustrationens skyld, har jeg taget et billede med af tirsdagens mad. 

Øverste række er morgenmad, der her var rugbrød med ost og pålæg. Formiddagsmåltidet et æble og Wasa Fiberbalance knækbrød med kyllingepålæg.

 

Midterste række frokost med et stykke rugbrød med peberskinke og hytteost. Eftermiddagsmåltidet er et stykke Wasa Fiberbalance knækbrød med mager ost.

 

Nederste række aftensmaden bestående af svinemørbrad og hasselback kartoffel. Aftensmåltidet et æble og en protein-yoghurt fra Lidl.

Vægten i den fjerde uge

Det blev til et endnu mindre vægttab i denne uge på 100 gram men det er mere end godkendt. Jeg ved at jeg stadig er ved at vænne kroppen til dens nye verden, så det skal nok komme igen. Jeg er på 11,4 kg, der er blevet frigivet. Det er bestemt ok.

Et par fif fra uge 4

Denne uges fif er, at det er nu der skal bygges vaner. Find en måde at sætte måltiderne lidt i system her i starten. Det bliver du glad for. Brug din telefon og smid en alarm ind. Både for at huske at spise og huske at drikke.

Og så kan sidste uges bonustip udmærket gentages. SPIS LANGSOMT når du har en ny mini-mave.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *